Valla Wellness logo

En dag i hälsans tecken  

Onsdagen den 12 juli 2017

Valla Wellness är ett event med inriktning på hälsa, träning och välmående genom hela livet. Eventet riktar sig till alla som vill må bra. Välkommen till Hembygdsgården i Valla, Färila!  Onsdag, under Färilaveckan. 150 kr i inträde.

Huvudsponsor!

Bli en bättre löpare

Föreläsning med löpcoachen Johanna Hillberg, som driver sitt företag Träningslust i Ljusdal. Hon kommer bland annat prata om hur du kan skapa motivation till träning, löpteknik, styrka/rörlighet för löpare. Ge intervalltips samt hur du kan lägga upp din löpträning för att nå resultat.

Läs hela inlägget »

Yinyoga fokuserar vi mer på bindväven och våra meridianer som är kopplade till våra organ. Vi går in sakta i positionerna, stannar i flera minuter (mellan 3­5) och går sedan försiktigt ur positionen. Vi kommer använda mycket stöd så vi verkligen kan slappna av. Passar de flesta oavsett ålder eller krämpor då jag gärna hjälper med alternativ om något känns galet! Fokus ligger på andningen och på oss själva! Välkommen till en stilla stund.

Läs hela inlägget »

QI ANDNING

Qi andning innefattar olika rörelse och andningsövningar för att stimulera de inre organen samt våra olika känslor och fylla på med ny livsenergi,. Ki, chi eller qi är enligt Österländsk teori människans livsenergi. När denna energi kan flöda fritt i kroppen utan hämmande blockeringar, så är det en god grund för själslig, fysisk och mental hälsa samt styrka.

Övningarna handlar om att undanröja själsliga, kroppsliga och mentala blockeringar, hitta balansen mellan dina känslor och dina inre organ samt öva upp närvaro här och nu samt den mentala närvaron i kroppen, träna koordination, balans och styrka. Betoningen ligger inte på fysisk träning i gängse svettdrivande bemärkelse, utan det primära är att nå kontroll över Qi energin och lära sig styra den dit där den behövs. Genom kontroll över Qi kan extraordinära mentala, själsliga och fysiska krafter mobiliseras.

Qi andning bygger på teorierna om yin och yang, de fem elementen och meridiansystemet Qi andning är ett sätt att aktivera sina egna inre krafter för att förebygga och stärka den kroppsliga och själsliga balansen i största allmänhet. I gamla tider har Qi andning kallats "metoden att eliminera sjukdomar och förlänga livet".

Övningarna integrerar Yin/Yang förhållandet i kroppen och ser till att energin kan flöda fritt. När du uppnår balans mellan Yin och yang kommer din hälsa och ditt välbefinnande att öka dramatiskt och du upplever en livskvalitet som får dig att se på livet på ett nytt sätt. Motgångar blir utmaningar, ouppnåeliga drömmar blir möjliga, din självkänsla och ditt välbefinnande når oanade höjder. Med daglig träning lär du dig till och med att bromsa åldrandet.

Qi andning innebär manipulation av energiflödet i ens egen kropp med hjälp av olika övningar samt kontrollerad bukandning. Ett viktigt moment i Qi andning är att fokusera Qi till en punkt i buken strax nedanför naveln som betraktas som kroppens livscentrum. Området kallas dantien på kinesiska, hara på japanska.

Daglig Qi andning har även en rad fysiologiska effekter, bl.a. sänkt blodtryck och puls, minskad ämnesomsättning och syreförbrukning samt viss dämpning av nervsystemets aktivitet slutligen är den avsedd för att balansera kropp och själ.

Det är aldrig för sent att välja ett sätt att leva i balans och harmoni. Vi har alltid makt att själva förändra vårt tankesätt och vårt livsmönster.

Carpe Punktum EwaLi

Läs hela inlägget »

Funktionell Cirkelträning med Maria Thor från Gymmix Ljusdal. 45 min intervallträning i grupp med stationsövningar som utvecklar rörlighet, balans, styrka och kondition i härlig mix. Passet passar alla oavsett nivå, nybörjare som vana motionärer. 

Maria Thor leder  BODYPUMP™ och Funktionell Cirkelträning för Gymmix Ljusdal. Har en bakgrund som elitgymnast och den erfarenheten tar hon med sig i sina pass.
 

Läs hela inlägget »

Jim Berglund
har tränat Bujinkan Budo Taijutsu sen början på 80-talet då det brukade kallas ninjutsu.
Första gången i Japan 1987.
Senaste gången 2015
Bodde ett halvår i Tokyo och pluggade japanska -94-95.
Varit med och arrangerat TAIKAI -98 när vår sôke (stormästare) kom till Stockholm för andra gången.
Suttit som ordförande i Bujinkanförbundet.
Utbildad barntränare genom Budo och kampsportsförbundet.

Mitt träningspass:
Jag kommer gå igenom lite tekniker och tankar vad gäller Goshinjutsu (självskydd) som är en del av vår budo.
Bujinkan är en organisation som består av 9 olika japanska skolor där 6 av dom är traditionella kobudo (gammal budo) skolor och 3 av dom är "ninjaskolor"
Så det vi tränar har en stor bredd med allt ifrån obeväpnad kamp till strid i rustning med hillebardar, spjut och tunga stridsklubbor. I bästa fall kan jag ta med mig lite utrustning för beskådan.
Det är den fysiska sidan som blir vad jag hinner bjuda på.
Sen finns det självklart en mental sida som jag inte kommer att hinna med att presentera, men den finns.

Ninjakidz:
Barn/ungdomsträningen kommer att handla om grovmotorik och rörelser som är utvecklande för den ålderskategorin.
Lite gångteknik, repteknik, handledsfrigöringar, kastlekar etc. beroende på vad vi hinner med.

Läs hela inlägget »

Madeleine von Wachenfeldt, 31 år från Ljusdal. Jobbar till vardags på Wahlins Hem och Pomeranshuset. Är utbildad friskvårdskonsult och aktiv både inom styrelsen och som instruktör för Gymmix Ljusdal.
Startade egen förening som 14åring och har sedan dess instruerat både barn, ungdomar och vuxna.
Älskar det mesta som har med hälsa att göra och pratar gärna och ofta om speciellt träning och kost.

Läs hela inlägget »

För första gången någonsin kommer eventgeneralen själv hålla pass
 

Karatefys går ut på att få kroppen att prestera maximalt under minimal ansträngning. Vi går igenom grunden för hårda slag och sparkar. Sen kör vi teknikerna två och två med mitsar ( som en boxsäck man håller i) för att känna var kraften tar vägen i teknikerna och hitta tajmingen i kime (kraftanstänningen i slutet av slaget eller sparken). Där emellan blir det en hel del spänst och explosivitet övningar. 

Johan Sjölund har för tillfället ett uppehåll i karateutövandet men har i 8 år tränat och tävlat i stilen Shotokan-karate för Ljusdals Shotokan karateklubb. Han har varit instruktör i klubben under 6 år. Graderade för svart bälte 1:a dan 2010 i Malmö för Sensei Bura ( 8:e Dan).   


 

Läs hela inlägget »


Vi fortsätter visa upp vad Valla Wellness kommer erbjuda i sommarens träningsevent: 

En holistisk rörelselära som är atletisk och samtidigt mjuk. Individuell träning i grupp där du arbetar med kroppen som ditt motstånd och med underlaget som ditt redskap. Ledare Hanna Lindqvist (Karma Träningscenter och Gymmix Ljusdal) och
Sandra Klöfver (Karma Träningscenter)

Hanna Lindqvist:
Gruppträningsinstruktör på Karma Träningscenter i Bollnäs och på Gymmix i Ljusdal. Håller olika klasser som Bodypump, Bodybalance, Soma Move/ Soma Mind och Spinning. Hanna får deltagarna att utmana sig själva! Det viktigaste är att träna efter sina egna förutsättningar - Våga testa något nytt!

Sandra Klöfver
Gruppträningsinstruktör på Karma Träningscenter i Bollnäs. Håller klasserna Soma Move, Zumba Fitness och Afropowerdance. Träning ska vara utmanande och ge energi. Det ska vara lustfyllt och utvecklande. Hitta ditt sätt – Ha kul!

Läs hela inlägget »

Zumba Fitness:
Ett glädjefyllt och dynamiskt danspass baserat på latinamerikansk- och internationell musik och dansrörelser. Vi kombinerar snabba och långsamma rytmer i enkla steg och tränar kondition, styrka, balans och flexibilitet. Du behöver inga förkunskaper. Rörelseglädje till heta rytmer står i fokus. - Join the Party! Ledare Sandra Klöfver (Karma Träningscenter)

Sandra Klöfver gruppträningsinstruktör på Karma Träningscenter i Bollnäs. Håller klasserna Soma Move, Zumba Fitness och Afropowerdance. Träning ska vara utmanande och ge energi. Det ska vara lustfyllt och utvecklande. Hitta ditt sätt – Ha kul!

Läs hela inlägget »

Gympa utan krångliga koordinationer & utan svåra hopp. Passet är främst upplagt för ökad träning & rörlighet i leder samt stärkande av muskelkorsetten (mage & rygg).

Lätt styrketräning & kondition ingår. 

Anita Persson håller i vanliga fall pass åt gymmix.

Läs hela inlägget »

Senaste inläggen

Sponsorer

Arkiv

Valla Wellness på sociala medier!